חיתוך לייזר – איך זה עובד ומה חשוב לדעת?

שיטת החיתוך בלייזר הופכת נפוצה משנה לשנה לאור היתרונות הרבים. כיצד בכלל עובד חיתוך בלייזר? עבור מה רלבנטי? למידע נוסף היכנסו לכאן.

מי שמתעניין כיום בדרכים השונות באמצעותן חותכים חומרי גלם באופן מקצועי ומדויק בענפי התעשייה השונים, מגלה מהר מאוד כי שיטת החיתוך בלייזר היא שם המשחק כיון, והולכת והופכת נפוצה יותר משנה לשנה. היתרונות של חיתוך בלייזר רבים ושונים, והופכים שיטת חיתוך זו לסטנדרט הבא בעולם התעשייה והייצור. לאור זאת, חשוב ומעניין לסקור את השאלות הבסיסיות הבאות – כיצד בכלל עובד חיתוך בלייזר? עבור מה הוא רלבנטי? ומה בדיוק חשוב לדעת ולקחת לתשומת הלב כאשר מחליטים על חיתוך בלייזר לצורך זה או אחר?

טכנולוגיית הלייזר קיימת בעולם כבר שישים שנים, אך רק בעשורים האחרונים החלה להיכנס לשימוש נרחב (והולך ומתרחב במהירות) בעולם התעשייה והייצור, למטרות חיתוך.
מה מאפיין טכנולוגיה זו וכיצד זה מסייע לקדם אותנו משמעותית בכל הקשור לעיבוד חומרים וייצור מוצרים?

קרן אור מרוכזת בעלת שימושים פוטנציאליים רבים – לייזר

לפני שנגיע לחיתוך בלייזר עצמו, ננסה לבחון בקצרה מהו בכלל "לייזר"? אנחנו פוגשים מונח זה בעולם הרפואה (למשל, לייזר להסרת משקפיים), בעולם הקוסמטיקה (לייזר להסרת שיער), בתחום החלל והתעופה, בעולם התעשייה והייצור ובאינספור תחומי פעילות אנושיים נוספים, ברובם ככולם הלייזר מחדש ומייעל משמעותית תהליכים ופונקציות שבוצעו לפני כן בצורה הרבה פחות יעילה.
לייזר הוא למעשה קרן אור מרוכזת ביותר (או ליתר דיוק – התקן אשר פולט את קרן האור המרוכזת…), ורמת הריכוז של קרן האור הופכת אותה לעוצמתית במיוחד, עד כדי כך שניתן לחתוך באמצעותה חומרים רבים ושונים ברמות דיוק חסרות תקדים, לבצע מדידות מדויקות ביותר ולהשתמש בה לאינספור יישומים מתקדמים נוספים. היכולת לרכז ולמקד אור בצורה מתקדמת ויעילה כל כך מאפשר את אותו מגוון רחב של יישומים, החולקים כולם כמה תכונות משותפות כמו רמת דיוק גבוהה ביותר ויעילות משמעותית ביחס לאלטרנטיבות.

כיצד עובד חיתוך בלייזר?

כאמור, אחד היישומים המרכזיים ביותר של טכנולוגיית הלייזר בעולם התעשייה והייצור הוא חיתוך בלייזר. מכונות חיתוך בלייזר מצוידות בהתקן המייצר קרן לייזר מדויקת ועוצמתית ומונחה על ידי מחשב, המאפשר ליישם את הקרן בצורה מפורטת ומדויקת ביותר. כך ניתן לחתוך מגוון רחב של חומרי גלם (החל ממתכות ועד לעץ, פרספקס, זכוכית ועוד) ברמת דיוק גבוהה ביותר וגם בתצורות מורכבות יחסית. מאחר ומחשב שולט על התהליך כולו (בניגוד למכונות CNC, למשל, באמצעותן חורטים וחותכים חומרי גלם רבים בעולם התעשייה), ניתן להזין תכנית מפורטת של אופן החיתוך הרצוי, ולקבל בדיוק את התוצאה המתבקשת לאחר פרק זמן קצר ובעלות נמוכה יחסית, וכל זאת תוך יצירת רמה מינימאלית של בלאי בחומר הגלם (שוב – ללא טעויות אנוש וברמת דיוק אופטימאלית).
מנקודת מבטו של הלקוח, חיתוך בלייזר נעשה במסגרת תהליך קצר, יעיל ופשוט יחסית. יש ליצור תכנית חיתוך מפורטת באחת מהתוכנות באמצעותן מפעילים את מכונת החיתוך בלייזר (זה יכול להיעשות על ידי החברה המתמחה בחיתוך בלייזר יחד עם הלקוח ובהתאם לדרישותיו), ואת תכנית החיתוך להזין למחשב המפעיל את המכונה. לאחר פרק זמן קצר יחסית (התלוי כמובן בהיקף ומורכבות החיתוך, אך תמיד יהיה קצר יותר מאשר חיתוך זהה בטכנולוגיות אחרות), מתקבל חומר הגלם בתצורתו הרצויה, לאחר החיתו

אחד השימושים המרכזיים של חיתוך לייזר בעולם התעשייה והייצור הוא לחיתוך מבלטים (שטאנצים), המהווים חלק מרכזי ממערך הייצור של מוצרים בעולם הייצור הסדרתי המודרני. החיתוך המדויק, היעיל והמהיר של חומרי גלם מתגלה כיעיל במיוחד בהקשר זה, ומאפשר לייצר מבלטים מדויקים ביותר, הנדרשים לתורך הפעלת פס ייצור איכותי ואפקטיבי.

מה חשוב לדעת לפני שמזמינים חיתוך בלייזר?

כמה נקודות חשובות שכדאי לשים אליהן לב כאשר שוקלים האם להזמין עבודת חיתוך בלייזר –
התאמה לגודל משטח חומר הגלם – כדאי לנסות ולעשות חישוב מקדים בכל הנוגע לגודל המשטחים או הגיליונות בהם מגיע חומר הגלם שלכם, לבין גודל המוצר (או חלק ממנו) אותו אתם מעוניינים לחתוך. התאמה של אופן החיתוך בלייזר לגודל גיליונות חומר הגלם עשויה לחסוך עבורכם הרבה מאוד בטווח הארוך

ניסיון ראשוני במקרה של חומרי גלם חדשים – במידה ואתם מעוניינים לחתוך חומר גלם חדש עבור מוצר חדש, כדאי לברר מבעוד מועד כי מכונת החיתוך בלייזר אכן יכולה לחתוך חומר גלם זה בצורה טובה ומשתלמת. לכן, לפני שעושים הזמנה גדולה כדאי לעשות טסטים מקדימים, במטרה להבין כיצד מגיב חומר גלם זה לחיתוך בלייזר

גודל שולחן החיתוך – מקומות שונים המציעים שירותי חיתוך בלייזר עשויים להחזיק שולחנות חיתוך בגדלים שונים. לא כל מקום יוכל לחתוך כל גודל שתרצו, לכן כדאי לברר מבעוד מועד מה היכולות של אותו מקום ספציפי ולהבין האם הוא בכלל רלבנטי עבורכם

ליווי מקצועי לאורך התהליך – חשוב להבין כי תפעול מכונת חיתוך בלייזר אינו עניין של מה בכך – מכונות שונות יכולות לעשות דברים שונים ובכל מקרה נדרשת בקיאות בתכנת המחשב באמצעותה מזינים את התכנית למכונה ומפעילים אותה. כמובן שכל אלו הם תפקידיו של המקום המתמחה בחיתוך בלייזר, אשר את שירותיו אתם שוכרים. זה חלק ממה שאתם משלמים עליו, כך שאתם בהחלט יכולים וצריכים לצפות לקבל שירות מקצועי ומסור, כולל ליווי לאורך התהליך כולו, מענה לכל שאלה שיש לכם, תיקון של הניסיונות הראשוניים עד להגעה לחיתוך המושלם והרצוי ביותר מבחינתכם וכו'. אל תתפשרו על פחות מזה!

כתבו לנו